WHO Global Response to COVID‐19: Communicating Risk / Risky Communication, Rapid Results Report Phase 1: December 31, 2019 to January 31, 2020

Description
Title: WHO Global Response to COVID‐19: Communicating Risk / Risky Communication, Rapid Results Report Phase 1: December 31, 2019 to January 31, 2020
Authors: Blouin-Genest, Gabriel
Burlone, Nathalie
Champagne, Eric
Généreux, Mélissa
Torres Orozco, Natalia
Bogic, Anna
Date: 2020
Abstract: The present study is an analysis of the communication and information shared by the World Health Organization (WHO) from December 31, 2019 (when the first pneumonia cases from unknown cause were detected in Wuhan, China) to January 31, 2020, the day after the WHO declared COVID‐19 a Public Health Emergency of International Concern (PHEIC). All recommendations, statements, press conferences, tools, social media posts, and guidelines released by the WHO during this period were reviewed to identify the WHO information and communication strategy. In this first report in a series of reports, our objective is to examine the WHO strategy within the context of uncertainty, data shortages and insufficient cooperation. Those factors have greatly affected a coordinated global response towards the novel coronavirus. This report thus seeks to illuminate recent criticisms expressed by international actors against the WHO by looking specifically at problems, failures and limitations of the communication and information strategy of this international organization. We present key findings on the WHO’s use of social media and other tools, as well as the findings of a Canadian survey suggesting that the WHO may have appeared too far removed as a source of information to be able to reduce stress, anxiety and misinformation. La présente étude est une analyse portant sur les communications et les informations partagées par l’Organisation mondiale de la santé (OMS) entre le 31 décembre 2019 (lorsque les premiers cas de la pneumonie de cause inconnue ont été détectées à Wuhan, en Chine) et le 31 janvier 2020, le jour suivant la déclaration de l’OMS établissant que la COVID‐19 est une Urgence de santé publique de portée internationale (USPPI/PHEIC). Toutes les recommandations, déclarations, conférences de presse, outils, messages sur les médias sociaux et lignes directrices publiés par l'OMS durant cette période ont été passés en revue afin de mieux comprendre la stratégie d'information et de communication de l'OMS. Dans ce premier rapport d’une série dontplusieurs autres sont à venir, notre objectif est d’étudier la stratégie de l'OMS dans un contexte d'incertitude, d’insuffisance de données et de coopération insuffisante. L’ensemble de ces facteurs ont grandement affecté une réponse mondiale coordonnée à l'égard du nouveau coronavirus. Ce rapport cherche aussi à éclairer les récentes critiques par les acteurs internationaux à l’encontre de l’OMS en examinant spécifiquement les problèmes, les défaillances et les limites de la stratégie de communication d’information de cette organisation internationale. Nous présentons les principales conclusions sur l'utilisation par l'OMS des médias sociaux et d'autres outils, ainsi que les résultats d'une enquête canadienne suggérant que l'OMS a pu sembler trop éloignée comme source d'information pour être en mesure de réduire le stress, l'anxiété et la désinformation.
URL: http://hdl.handle.net/10393/40593
DOI: 10.20381/hkzz-an46
CollectionCentre d'études en gouvernance - Cahiers de recherche // Centre on Governance - Working Papers
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