Auction Prices of Classical Music Manuscripts - A Hedonic Approach

Description
Title: Auction Prices of Classical Music Manuscripts - A Hedonic Approach
Authors: Georges, Patrick
Seçkin, Aylin
Date: 2012
Abstract: The literature on art auctions has overlooked the market for classical music manuscripts and this paper explores, for the first time, the determinants of “hammer” prices for about 360 classical music manuscripts auctioned at Sotheby’s (London) during the 1998-2009 period. We use hedonic price regressions in order to explain the price of classical music manuscripts by several characteristics. The paper shows that the “trace” of the composer (e.g., whether the manuscript is fully or partly in the hand of the composer or in a scribal hand), the artistic value of the composition, the number of pages, the period (Baroque, Classical, etc.), and of course the name of the composer and the relative scarcity of his manuscripts, are all characteristics that contribute to explain the hammer price of these manuscripts. However, parameter estimates for characteristics such as the type of music (Symphony, Opera, etc.) and whether the manuscript is the complete work or some fragment (say, one movement) are not statistically significant. The paper also estimates a hedonic price index that provides a measure of the average returns and (high) risk of collecting and investing in music manuscripts. / Ce papier explore, pour la première fois dans la littérature, les déterminants des prix d’enchère de 360 manuscrits de musique classique vendus à Sotheby’s (Londres) durant la période 1998-2009. Nous utilisons la méthode de régression de prix hédoniques afin d’expliquer le prix des manuscrits de musique classique par diverses caractéristiques. Nous montrons que la trace du compositeur (le fait que le manuscrit soit entièrement ou partiellement de la main du compositeur ou de celle d’un copiste), la valeur artistique de la musique telle qu’estimée par les experts, le nombre de pages, la période (Baroque, Classique, etc.), et bien sûr, le nom du compositeur et la rareté relative de ses manuscrits, sont toutes des caractéristiques qui contribuent à expliquer les prix d’enchère des manuscrits. Cependant, les paramètres associés aux caractéristiques telles que le style de musique (symphonique, opéra, etc.) ou la nature complète ou fragmentaire du manuscrit, ne sont pas statistiquement significatifs. L’étude dérive également un index de prix hédoniques qui fournit une mesure des rendements moyens et du risque (élevé) de collectionner et d’investir dans ces manuscrits.
URL: http://hdl.handle.net/10393/41332
CollectionÉconomie - Publications // Economics - Working Papers
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