A look at Religious-Secular Polarization Compared. The Cases of Quebec and British Columbia

Description
Title: A look at Religious-Secular Polarization Compared. The Cases of Quebec and British Columbia
Other Titles: Regard sur le clivage religieux-séculier au Canada. Les cas du Québec et de la Colombie-Britannique
Authors: Wilkins-Laflamme, Sarah
Date: 2016-02-11
Abstract: For many decades now, there has been a general decline of traditional indicators of religiosity in both Quebec and British Columbia. New generations are being born and raised in much more secular social contexts than in years past. However, this general trend of decline masks many differences between the two Canadian provinces, and does not imply a complete disappearance of religion from society. Certain groups of believers have been able to maintain their numbers and levels of practice. Over the last 15 years, these two worlds of the secular and the religious seem to have been confronting one another more and more, evident in public debates and individual representations. The emerging framework of religious polarization offers conceptual tools to better grasp this dialectical dynamic in advanced Modernity. By analyzing recent statistical data on individual religious practices, we examine the extent to which this cleavage between the religious and non-religious is developing among younger generations in two distinct religious and social contexts: those of Quebec and British Columbia. Depuis plusieurs décennies, on note un déclin des indicateurs traditionnels de religiosité parmi les populations générales du Québec et de la Colombie-Britannique. De nouvelles générations naissent et grandissent au sein de contextes sociaux bien plus sécularisés qu’auparavant. Toutefois, cette tendance générale de déclin masque plusieurs différences quant aux deux provinces canadiennes, et n’implique pas nécessairement une disparition totale du religieux de la société. Certains groupes de fidèles connaissent une vitalité importante quant à leurs pratiques et leur nombre d’adhérents. Au cours des derniers quinze ans, ces deux mondes du séculier et du religieux semblent se confronter et se cristalliser dans les débats publics et médiatiques, ainsi que dans les représentations des individus. Le cadre théorique naissant de polarisation religieuse nous offre des outils conceptuels afin de mieux saisir cette dynamique dialectique en modernité avancée. En analysant des données statistiques récentes en ce qui concerne les pratiques religieuses des individus, nous examinons si ce clivage entre religieux et non-religieux se développe de plus en plus parmi les nouvelles générations dans deux contextes sociaux et religieux distincts : ceux du Québec et de la Colombie-Britannique.
URL: http://sciencessociales.uottawa.ca/circem/
http://hdl.handle.net/10393/34375
http://dx.doi.org/10.20381/ruor-845
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